Motonet logo
Kaubamaja

Logi sisse
Logi sisse
Ostukorv
Kassasse
Kõik artiklid

Kevadine paadihooldus

Autor:

Motoneti meeskond

Avaldatud: 8.2.2023.

(Uuendatud 11.12.2023)

Muretu paadihooaja tagamiseks tuleb sul oma paat enne veeskamist põhjalikult hooldada. Ära jäta hooldustöid viimasele minutile, juhuks kui ilmnevad ootamatud rikked, mis sinu paadihooaja algust edasi võivad lükata või sootuks ära jätta. Hooldustööde nimekiri on pikk, kuid paadi eest hästi hoolitsedes võivad paljud asjad vaid kontrollimist vajada. Vaadates kõik punktid hoolikalt läbi, saad oma paadi vette tõsta ja tunda muredevaba naudingut paadihooajast.

Paadikere hooldus

Üks hooldusnimekirja punkte on paadikere pesu ja hooldus. Tugevate plastpaatide keresid tuleks aeg-ajalt ka poleerida. Paadi pesemiseks vajad tavaliselt vaid vett, paadipesuvahendit ja pehmet harja. Kui harjaga pesta ei taha, siis on alternatiiviks survepesur. Veepiiri puhastamiseks kasuta spetsiaalset puhastusvahendit, mis eemaldab plekid kerge vaevaga. Tuhmunud pinna läike taastamiseks võid kasutada abrasiivset vedelikku, mis sobib ka kinni jäänud mustuse eemaldamiseks. Paadivaha on paadipindade poleerimiseks ja kaitseks, moodustades vett tõrjuva pinna. Vahatamist tee puhta poleerimis- või puhastuslapiga. Kanna vaha puhtale ja kuivale pinnale ringikujuliste liigutustega. Vahata üks väike ala korraga. Kui vaha on kuivanud ja muutunud hallikaks mattpinnaks, poleeri ala puhta lapiga. Vahatamisel kasuta esiti puhastusvaha ning seejärel viimistle kaitsva vahaga. Kasuta neid kahte tüüpi vahasid parima võimaliku läike saavutamiseks. Vahatamisel võid kasutada ka poleerimismasina abi, samas on vedelaid vahasid suhteliselt lihtne ka käsitsi töödelda.

Paadi varikatuse ja sisustuse hooldus

Katusekate on oluline ja väärtuslik varustus, mille eest tasub hästi hoolitseda. Puhasta katus põhjalikult ja immuta seejärel spetsiaalse vahendiga, mis hoiab varikatuse veekindla ja vett tõrjuvana ning võimaldab seda hooaja jooksul hõlpsasti puhastada. Paadi sisemus tuleb peale talvist seismist põhjalikult tolmust ja muust mustusest puhastada.

Puidust osad

Paadi puidust osad, eriti need, mis on välisküljel, vajavad regulaarset hooldust. Kõige levinum puiduliik, mida paatides kasutatakse, on tiikpuu. Tiikpuu peab vastu karmidele tingimustele ja on ka väga populaarne aiamööblimaterjal. Hooldamata tiikpuupinnad võivad tekitada tõsiseid probleeme. Regulaarne tiikpuupindade pesemine ja tähelepanu pööramine paadi iga-aastasel hooldusel aitab neid hoida heas seisukorras ja väljanägemisega pikki aastaid.

Anoodid

Kontrolli anoodide seisukorda. Anood ehk ohvrimetall kaitseb paadi või mootori veealuseid osi korrosiooni eest. Tavaliselt on anoodid valmistatud tsingist või alumiiniumist. Järvevees tuleks kasutada magneesiumist valmistatud anoodi. Kontrolli anoodi head kontakti kaitstava metalliga. Eemaldada anoodi pinnale kogunenud oksiidikiht, nt liivapaberiga ja vahetada anood välja, kui 30% anoodist on kulunud. Anoode kasutatakse kõigis paadi veealustes metallosades, näiteks päramootorites, veoseadmetes, sõukruvi võllides, trimmilabadel ja tüüril. Motonetist leiad lisaks universaalsetele anoodidele ka mudelispetsiifilised anoodid paadimootoritele ja käiturisüsteemidele.

Rool ja läbiviigud

Kui paadil on rool, siis kontrolli ka selle seisukorda, kinnitust, võlli ja laagreid. Vaata üle laevakere läbiviigud, nende seisukord ja tihedus. Läbiviiguga ühendatud torudel peaks ohutuse tagamiseks olema kaks voolikuklambrit. Kontrolli üle ka ventiilide töökord ja määri neid.

Toimingud purjekaga

Purjelaevadel tuleb hoolikalt kontrollida taglastust, st masti, poomi ja sellega seotud furnituuri ning otsi. Kontrolli masti, masti jalga ja kinnituskohti võimalike murdude osas. Kontrolli ka kõiki plokke ja nende seisukorda ning töötavust. Hooaja jooksul tuleb hoolikalt kontrollida ka vallide ja sootide seisukorda, et vältida nende purunemist. Kontrolli ka otste, lukkude, päästikute ja vintside seisukorda. Määri ja puhasta vajadusel liitmikud ja vintsid. Mast ja poom tuleb pesta ning töödelda kaitsevahendiga. Kontrolli ka purjede seisukorda ning kui need vajavad hooldust, võta ühendust purjemeistriga.

Paadipõhja värvimine

Kaitse paadi põhja kattumisvastase värviga. Tegemist on mürkvärviga, mis kantakse paadi põhjale, et takistada taimestiku kasvu. Taimestiku kasv paadi põhjal suurendab kütusekulu ning aeglustab kiirust. Soovitatav on kanda uus kiht kaitsevärvi peale iga paadihooaja alguses, et säilitada piisav kaitse taimestiku vastu. Kattumisvastaseid värve tohib kasutada ainult merepiirkondades, järvedel sõtvatele paatidele on saadaval spetsiaalsed biotsiidivabad põhjakaitsevärvid.

Mootori hooldus

Kontrolli mootori seisukorda ja vajadusel teosta hooldus. Enamik mootori hooldustöid tehakse sügisel, aga kui sügisel on hooldus tegemata jäänud, siis tuleb teha seda kevadel. Mootorid on erinevad, seega saad parimad hooldusjuhised mootori käsiraamatust, kus on kirjas konkreetsed hooldusjuhised ja sobivad määrdeained. Paadimootori hooldustööd hõlmavad mootoriõli ja -filtri vahetamist, käigukastiõli vahetamist, kütusefiltri vahetamist ja rihmade visuaalset kontrollimist. Samuti on hea mõte kontrollida ja puhastada ka termostaati ning üle vaadata süüteküünlad. Enne mootori käivitamist kevadel, lase hooaja hoiustusvedelik mootorist välja, et vältida selle sattumist veekogusse.

Kas sügisel jäi päramootor hooldamata?

Ära muretse, saad seda teha kevadel enne paadihooaja algust. Väikesed päramootorid on levinud suvila- ja kalapaatidel ning abimootoritena purjelaevadel. Päramootori hooldust on lihtne kodus ise teha. Igal aastal tasub oma päramootorit hooldada, et tagada selle korrektne ja usaldusväärne töö ning pikendada selle eluiga mitme aasta võrra. Mootorid on mudeliti erinevad, seega vaata üksikasjalikumaid hooldusnõudeid konkreetse mootorimudeli kohta kasutusjuhendist. Loe täpsemalt päramootori hooldusest siit!

Akude laadimine

Akude laadimine on oluline hooajalisel hoiustamisel, kuid kindluse mõttes on hea mõte neid laadida ja kontrollida nende seisundit ka enne käivitamist. Kui aku on ladustamise ajal muutunud kasutuskõlbmatuks, tuleb see välja vahetada.

Varustuse kontroll

Paadi üldine välimus ütleb palju paadi seisukorra kohta, kui osad näevad välja terved ja puhtad, siis tõenäoliselt on nad seda ka. Pööra tähelepanu ka paadi varustusele ja selle seisukorrale. Paadi ülevaatus on suurepärane viis tagada, et see on heas korras. Paadi ülevaatuse kontrollnimekiri on samuti suurepärane vahend kevadiseks paadi hoolduseks.

• Kontrolli eelkõige ohutusvarustuse seisukorda

• Kontrolli päästeveste, päästerõngaid, päästerõnga valgustust ja viskeliini

• Automaatsel päästevestil kontrolli päästiku kehtivust ja vesti üldist seisukorda

• Pööra tähelepanu ka hädaolukorras kasutatavatele signaalseadmetele

• Kontrolli, kas signaalraketid ja tõrvikud on talve jooksul kuivas kohas hoitud ning kontrolli nende kehtivust

• Vaata üle esmaabikomplekt ja täienda seda vajadusel, jälgi, et ravimite kehtivusaeg ei oleks läbi

• Kontrolli tulekustuti seisukorda ja ära unusta selle kontrollimist/hooldamist vastava spetsialisti poolt, paadi tulekustutite ülevaatusintervall on üks aasta

• Kontrolli ka suitsuanduri seisukorda ja vaheta sellel patarei

Paadi seisukorra kontrollimine

Kontrolli paadi elektriseadmete, elektroonika ja sideseadmete seisukorda. Talv võib elektroonikaosadele halvasti mõjuda ning pistikud oksüdeerida kasutuskõlbmatuks. Kontrolli kindlasti navigatsioonitulede toimimist. Ka paadis olevate gaasiseadmete seisukord tuleb üle vaadata. Enne veeskamist kontrolli paadivarustust, nagu otsad, venderid ja ankur. Vaheta välja sügistormides pragunenud kinnitusotsad. Vaata üle ka navigatsiooniseadmed ning merekaartide vanus. Seaduse kohaselt peab lõbusõidulaeval olema ajakohastatud merekaart.

Väikelaevade ülevaatuse kohta saad lugeda siit.