Motonet logo
Kaubamaja

Logi sisse
Logi sisse
Ostukorv
Kassasse
Kõik artiklid

Rehvi-/rattavahetuse hooaja meelespea

Autor:

Motoneti meeskond

Avaldatud: 12.9.2022.

(Uuendatud 4.12.2023)

Igakevadine ja -sügisene rehvivahetus on autosõitjatele tuttav teema. Kui rehvid on velgedel, siis saad kogu vahetusprotsessi ise ära teha. Rattavahetuse toiming ise on lihtne, kui vahendid on korras ja põhitõed selged. Siin jagame näpunäiteid rattavahetuse õnnestumiseks.

Millal peaks rehve vahetama?

Talverehvid on autodel kohustuslikud 01. novembrist kuni 31. märtsini. Talverehvide kasutusaega võidakse pikendada juhul, kui ilmastikuolud seda nõuavad.

Auto tõstmine ja ratta eemaldamine

Ratta eemaldamisega alustades veendu kõigepealt, et auto ei pääseks tõstmise ajal liikuma ei ette- ega tahapoole.

Auto juhendist leiad koha, kuhu võid asetada tungraua, valest kohast tõstmisel võib kahjustada autot ja tekitada ohuolukorra.

Motoneti valikus on erinevaid tungraudasid, leiad endale kindlasti sealt sobiva. Autoga kaasas olev rombtungraud ei sobi rattavahetuseks, need on mõeldud vaid rehvirikke korral avariikasutuseks. Suuremateks kontroll- või remonditööde tarbeks leiad meie valikust tugevad pukid. Motoneti valikus leidub ka rist- ja momentvõtmed, mutrivõtmed, kompressorid, alumiiniumveljepadrunid ning muid vajalikke tarvikuid rattavahetuseks.

Ära unusta veermiku kontrolli

Kõige tähtsam on kontrollida pidureid. Piduri kettad ja klotsid peavad olema ühtlase kulumisega ja piduriketas roostevaba ning puhas piduriklotsi juurest. Ebaühtlane kulumine ja rooste on märgid sellest, et pidurid ei toimi korrektselt. Piduriketta osas tuleks kontrollida, kas selle servas ei ole mõnemillimeetrist kulumisjälge, mis näitab, et ketas on õhenenud sellisel määral, et vajab väljavahetamist.

Taskulambiga tasub kontrollida piduriklotside olemasoleva hõõrdepinna paksust. Mõnemillimeetrine hõõrdepind näitab, et klotsid tuleb vahetada välja lähiajal. Amortisaatorite, hammaslati, kuulliigendite ja veovõlli kaitsekummide kontrollimine võtab vähe aega, aga säästab sadu eurosid. Maanteesool ja pori hävitavad kiiresti katkise kaitsekummi alt paljastunud osad. Ühtlasi tasub kontrollida ka pidurivoolikute ja -torude seisukorda.

Varuosad enam kui 700 erinevale sõidukile
Otsi varuosi registreerimisnumbri järgi
EUEST

Ratta paigaldus

Velje kinnitamisel on tuleb velje kokkupuutekoht rummul roostest puhastada, mida on kõige lihtsam teha sobiva terasharjaga.

Velje poltide ja mutrite vahele tuleks lisada keraamilist paigalduspastat või -määret. Kergmetallist velgede puhul ei tohiks kasutada vasepastat. Kergmetallist velgede puhul on perioodiline pingutamine õige momendini eriti tähtis. Lisaks ei ole soovitatav liiga kõvasti veljepolte / mutreid kinni keerata. Liigne pingutamine võib rikkuda keermed.

Enne auto ratastele langetmist kontrollitakse veel rattalaagrite võimalik lõtku, ratast kergelt loksutades ning laagrite olukorda, neid keerates, mille heli annab teada laagri võimalikust kulumisest. Lõpuks tuleks kontrollida rehvirõhku, kergmetallvelgede puhul aga teha järelpingutus pärast u 100 km sõitu.

Rattapoldid ja ratta kinnitus

Motonetist leiad kinnitustarvikud ja rattapoldid igale autole. Rattapoldid leiad oma autole registriotsingu abil.

Varuosad enam kui 700 erinevale sõidukile
Otsi varuosi registreerimisnumbri järgi
EUEST

Kontrolli poldi kinnitust momentvõtmega

Momentvõti on suurepärane abivahend, kui vahetad ise rattaid. Võtme abil saad kontrollida poltide õiget kinnitusmomenti. Õige momendi leiad auto kasutusjuhendist või vaata auto margihoolduslehelt. Soovituslik moment on üldiselt 90–120 Nm, kuid oma auto osalt soovitame see alati üle kontrollida.

Kinnita auto rattad esmalt korralikult näiteks ristvõtmega. Seejärel seadista momentvõti õige momendini ja pinguta iga polt veel eraldi. Nii kindlustad ratta turvalise kinnituse alati, kui vahetad hooajaliselt või mõnel muul põhjusel rattaid.

Ära unusta ka rattapoltide järelpingutust. Peale rattavahetust, umbes 100–200 km läbimist, on soovitatav järelpingutada rattapolte. Rattavahetuse käigus poltide vahele jäänud mustus või liivaterad pudenevad kinnituskohtade vahelt välja ja selle tõttu on võimalik, et polt ei ole enam nii kinni, kui peaks.

Sellist probleemi esineb enamasti alumiiniumvelgedega, kuid ka terasveljed on soovitatav üle kontrollida. Järelpingutamiseks kasuta momentvõtit.

Rehvide ja velgede pesu

Enne hoiustamist peaks rehve ja velge pesema, sest talverehve on sügisel mugavam puhtalt paigaldada. Ka roostetavad määrdunud plekkveljed kergemini. Kui veljed on väga roostetanud, tasub nad pärast hoolikat puhastamist ja rooste eemaldamist veljevärviga üle värvida. Velgede siseküljele kogunenud mustus võib põhjustada ratta vibratsiooni, sest rehv ei ole enam tasakaalus.

Motonetis on väga hea valik veljepesuvahendeid ja muid puhastusvahendeid. Tutvu meie valikuga ja leia omale sobivad puhastusvahendid.

Rehvide hoiustamine

Rehvide hoiustamisel tasub meeles pidada, et liigne niiskus või päikesevalgus kahjustab rehve. Hoiustamiseks on sobiv kasutada spetsiaalseid kergeid ja käepäraseid rehvikotte. Õlid ja muud kemikaalid võivad rehve hoiustamise jooksul kahjustada, seepärast on oluline rehve enne hoiustamist puhastada ja kaitsevahenditega töödelda.

Hoiusta puhastatud ja ettevalmistatud rehve laos või mujal sobivas paigas, kust on neid mugav võtta ning paigaldada järgmisel rehvivahetusel.

Renkaiden kunnon tarkastaminen

Renkaat ovat auton ainoat osat, jotka osuvat tiehen. Siksi niiden kunnolla on merkittävä vaikutus ajoturvallisuuteen. Videolla näytetään, miten voit tarkastaa renkaidesi kunnon nopeasti ja helposti.

Autorehvi paikamine

Kui autorehvi tekib auk, siis saad selle parandada rehviparanduse komplekti abil. Väikse augu saad ise parandada, suurte aukude parandamine on mõistlik jätta professionaalide hooleks.